Usein kysyttyä
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tästä osiosta löydät vastauksia yleisiin Johtotiedon palveluprosessiin liittyviin kysymyksiin. Mikäli jokin asia jää vielä mietityttämään, ota yhteyttä Johtotiedon palvelutiimiin info(at)johtotieto.fi tai 0800 12600.
Miksi kysyisin kaapelitietoja?
Maanalaiset kaapelit on katsottu niin tärkeiksi, että niiden suojelemiseksi laki sähköisen viestinnän palveluista määrää, että ”Ennen maanrakennustyöhön, metsätyöhön, vesirakennustyöhön taikka muuhun telekaapeleita mahdollisesti vaarantavaan työhön ryhtymistä työn suorittajan on vaurioiden välttämiseksi selvitettävä, sijaitseeko työalueella telekaapeleita. Teleyrityksen on annettava maksutta tietoja kaapeleiden sijainnista. Teleyrityksen on annettava työn suorittajalle vaaran välttämiseksi tarpeelliset tiedot ja ohjeet.” (241§)
Saanko kaikki kaapeleiden sijaintitiedot Johtotiedosta?
Johtotiedosta saat pääsääntöisesti kaikki Johtotiedon palvelussa mukana olevien verkkotoimijoiden kaapeleiden sijaintitiedot. Opastamme sinua poikkeustilanteissa. Katso lista palvelussamme mukana olevista verkkotoimijoista.
Muista selvittää myös palveluumme kuulumattomien verkkotoimijoiden kaapeleiden sijaintitiedot.
Mitä tapahtuu, kun teen johtoselvityksen Johtotiedon kautta?
Johtoselvitystä varten tarvitsemme yhteystietosi, kaivu- tai suunnittelukohteesi osoitetiedot (kunta ja lähiosoite) sekä tiedot kaivutyön laadusta ja laajuudesta. Palvelutiimimme analysoi kaivukohteessa sijaitsevat kaapelitiedot ja välittää palvelussamme mukana olevien verkkotoimijoiden kaapeleiden sijaintitiedon sinulle kaapelikartan tai näyttötilauksen muodossa. Jos kohteessa ei ole palvelussamme olevia kaapeleita, saat asiasta tiedon sähköpostilla.
Milloin voin kysyä tietoja? Milloin olette avoinna?
Voit tehdä kaapelitiedustelun nettisivuillamme mihin kellonaikaan tahansa joko itsepalveluna tunnistautumalla 24/7 Karttapalveluun tai täyttämällä Sijaintitiedustelulomakkeen. Voit lisäksi ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa info(at)johtotieto.fi. Käsittelemme tilauksia toimiston aukioloaikana arkisin 8-16.
Voit myös soittaa numeroon 0800 12600 mihin vuorokauden aikaan tahansa. Jos asiakaspalvelussamme on ruuhkaa tai toimistomme on suljettu, puheluusi vastaa yhteistyökumppanimme, joka ottaa tilauksesi vastaan ja välittää sen Johtotiedon palvelutiimille. Vastauspalveluun jätetyt tilaukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Tilauksen käsittely sujuu nopeammin, kun annat puhelun aikana kaikki tarvittavat tiedot kaivupaikasta ja kaivutyöstä.
Milloin ja miten saan vastauksen tiedusteluuni?
Vastaamme tiedusteluihin mahdollisimman nopeasti. Oli kohteessasi kaapeleita tai ei, lähetämme sinulle vastauksen pääasiassa sähköpostilla. Saat sähköpostiisi karttalinkit ja tiedon mahdollisista näyttötilauksista. Jos tiedustelussasi on jotain epäselvää, otamme yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla. Olethan siis tavoitettavissa!
Millaisissa tilanteissa kaapelit merkitään maastoon? Miksi joskus lähetetään vain kartta?
Verkkotoimijat määrittelevät mitkä maanalaiset rakenteet tulee merkitä maastoon kaapelinäytössä. Muissa tapauksissa toimitamme kaapeleiden sijaintitiedot kaapelikarttoina. Maastonäyttö on avustava toimenpide, eikä poista kaivutyön suorittajan vastuuta mahdollisessa vauriotapauksessa. Tutustu aina kaapelikartan mukana tuleviin kaivuohjeisiin ennen kaivutyön aloittamista.
Onko kaapelinäyttö maksuton palvelu?
Pääsääntöisesti kaapelinäyttö on maksuton ja se toteutetaan viimeistään kolmantena työpäivänä tilauksen käsittelystä. Myös hätänäyttö, kun kyseessä on hengen, omaisuuden tai ympäristön vaara, on näytön pyytäjälle maksuton. Erikoistapauksissa (esim. uusintanäyttö, pikanäyttö) myös maksullinen näyttö on mahdollinen.
Huomaathan, että näyttöpalvelun saa maksuttomana vain verkonomistajan määrittämille kaapeleille. Jos kaapelit on määritelty kartan avulla paikannettavaksi, toimitamme sijaintitiedon kaapelikarttojen muodossa.
Mikä on hätänäyttö ja missä tilanteessa sen voi tilata?
Hätänäyttö on näyttöpalvelu, joka suoritetaan hätätilanteessa, jossa henki omaisuus tai ympäristö ovat välittömässä vaarassa. Hätätilanteita voivat olla esimerkiksi vesijohto- tai kaukolämpövuodot. Hätänäyttö toteutetaan aina muutaman tunnin sisällä tilauksesta. Hätätilanteessa tilaa hätänäyttö aina soittamalla 0800 12600.
Hätätilanne ei ole tilanne, jossa kaapelitiedot on unohdettu selvittää ajoissa.
Runkovesijohtovuoto klo 16:n jälkeen, kaukolämpövuoto ennen klo 8:aa, miten toimin? Entä viikonloppuisin?
Soita numeroon 0800 12600, se vastaa 24/7. Valitse puhelun alussa 1, jotta puhelusi käsitellään hätäpuheluna. Palvelusta saat yhteisnäyttöpalvelussamme mukana olevien verkkotoimijoiden tiedot sekä tarvittaessa hätänäytöt.
Soitin teille klo 8-16 välisenä aikana ja puheluuni vastasikin vastauspalvelu. Täytyykö minun soittaa uudelleen, että saan kaapelitiedot?
Vastauspalvelu vastaa puheluihin toimistoaikana, jos kaikki asiakasneuvojat ovat varattuja. Jonota, kunnes puheluusi vastataan tai jätä takaisinsoittopyyntö. Vastauspalvelu ottaa tilauksesi vatsaan ja välittää sen Johtotiedon palvelutiimille, joka käsittelee tilauksen mahdollisimman nopeasti. Tilauksen käsittely sujuu nopeammin, kun annat puhelun aikana kaikki tarvittavat tiedot kaivupaikasta ja kaivutyöstä.
Miksi puhelut nauhoitetaan? Mihin nauhoitteita käytetään?
Johtotietoon soitetut puhelut nauhoitetaan asiakastapahtuman todentamiseksi. Nauhoitteita ei julkisteta eikä käytetä muihin kuin rekisteriselosteessa mainittuihin tarkoituksiin.
Miten kaapelit merkitään maastoon?
Maastonäytössä kaapelinäyttäjä paikantaa kaapeleiden ja muiden maanalaisten rakenteiden sijainnin hakulaitteella. Paikannettujen kaapeleiden sijainnit merkitään maastoon pääsääntöisesti maalimerkeillä.
Onko minun oltava paikalla, kun kaapeleita merkitään? Entä jos sovittu aika ei sovi?
Kyllä, tilaajan tai kaivutyöntekijän on lähtökohtaisesti oltava paikalla vastaanottamassa näyttöä. Kun näyttö on suoritettu, näyttäjä pyytää vastaanottajalta kuittauksen sähköiseen näyttöpöytäkirjaan. Jos näyttöä ei olla paikan päällä vastaanottamassa, näyttö on voimassa 14 vuorokautta normaalin 30 vuorokauden sijaan.
Jos haluat sovittuun näyttöaikatauluun muutoksia, ota yhteyttä suoraan näyttöorganisaatioon tai Johtotietoon.
Mikä on sähköinen näyttöpöytäkirja?
Näytön jälkeen saat sähköpostiisi sähköisen näyttöpöytäkirjan. Näyttöpöytäkirjasta löydät näyttöön liittyvät tiedot, kuten näytön suorituspäivän ja näytössä ilmenneet mahdolliset poikkeukset (esim. kaapelireittiä ei saada kuulumaan).
Kaapelinäyttö on tehty, mutta merkit ovat hävinneet maastosta. Kuinka toimin?
Kaivaja on vastuussa merkkien säilymisestä. Maksuttoman uusintanäytön saa aikaisintaan 30 vuorokauden kuluttua näytöstä. Tarvittaessa voit tilata kohteeseen maksullisen uusintanäytön. Uusintanäyttöön liittyen ota yhteyttä Johtotiedon palvelutiimiin.
Välttääksesi tilanteen, jossa merkit häviävät maastosta, voit itse merkitä näyttäjän merkitsemän reitin esim. kepeillä sääolosuhteiden niin vaatiessa.
Minne ilmoitan kaapeli- tai putkivahingon?
Kaapeli- ja putkivahingot (myös epäillyt vahingot, esim. viilto vaippaan) ilmoitetaan heti kaivannon auki ollessa verkonomistajalle. Mikäli kohteessa on ollut Johtotiedon kautta tilattu näyttö ja vaurion yhteydessä epäilet näyttövirhettä, ilmoita epäilystäsi mahdollisimman pian Johtotietoon 0800 12600.
Missä koordinaatistossa Johtotieto lähettää kartat?
Johtotiedon lähettämissä kartoissa käytetään ETRS-TM35FIN-koordinaatistoa ja N2000-korkeusjärjestelmää.
Tiedän, että tontilla on kaapeleita, mutta ne eivät näy lähettämässänne kartassa. Miten toimin?
Johtotiedon tiedossa on vain verkonomistajan vastuulla olevat kaapelit. Kiinteistön sisäiset kaapelit ovat kiinteistönomistajan vastuulla. Sisäisten kaapeleiden näyttöä voi tiedustella maksullista näyttöpalvelua tarjoavilta yrityksiltä.
Voiko Johtotiedon kautta tilata sisäisten kaapeleiden näyttöä?
Ei. Sisäisten kaapeleiden näyttöä voi tiedustella maksullista näyttöpalvelua tarjoavilta yrityksiltä.