Siirry sisältöön

Vanliga frågor

Vanliga frågor

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor.

Varför skulle jag fråga efter kabelinformation?

Underjordiska kablar ha ansetts vara så viktiga att för att skydda dem föreskriver Informationssamhällsbalk att ” Innan jordbyggnadsarbete, skogsarbete, vattenbyggnadsarbete eller annat arbete som eventuellt äventyrar telekablar inleds, ska den som utför arbetet för att undvika skador ta reda på om det finns telekablar inom området. Teleföretagen ska avgiftsfritt ge information om var telekablar är placerade. Teleföretagen ska ge dem som utför arbeten information och de anvisningar som behövs för undvikande av fara.” (241§)

Får jag all information från Johtotieto?

Från Johtotieto får du positionsinformation från ledningsägare som ingår i Johtotietos tjänsten. Om det finns undantagsfall, instruerar vi dig. Se en lista över ledningsägare som deltar i vår tjänst.

Kom ihåg att ta reda på positionsinformation för kablar från ledningsägare som inte ingår i vår tjänst.

Vad händer när jag tar kontakt med Johtotieto?

När du tar kontakt med Johtotieto frågar vi efter ditt namn och din kontaktinformation, kommunens namn och närmare adress för grävplatsen samt grävarbetets art – om du t.ex. röjer bort stubbar eller gräver för en ny avloppsledning. Därefter kontrollerar kundrådgivaren i ledningsägarens kartor om någon har kablar i grävområdet. Beroende av situationen och kablarna talar man sedan om för dig att det inte finns några kablar, eller skickar till dig en karta över kablarna i området eller i vissa fall beställer man en visning.

När kan jag fråga efter information? Vilka är era öppettider?

Förfrågningar om kablar kan du skicka dygnet runt med e-post eller genom att använda formuläret eller 24/7 Karttjänst(du flyttas till en annan tjänst) på vår webbplats.

Du kan också ringa nummer 0800 12600 när som helst. Om det är kö i vår kundtjänst eller om vårt kontor är stängt, besvarar vår samarbetspartner ditt samtal. Deras personal tar emot din beställning och förmedlar den till oss. Beställningar som lämnas till svarstjänsten handläggs i den ordning de kommer in och handläggningen går snabbare om du under samtalets gång lämnar alla nödvändiga uppgifter om grävplatsen och även om grävarbetet.

Vi behandlar beställningar under kontorstid på vardagar 8-16.

När och hur får jag svar på min förfrågan?

Vi svarar naturligtvis så snabbt som möjligt. Oavsett om din utgrävningsplats har kablar eller inte, skickar vi ett svar huvudsakligen via e-post. Du får kartlänkar och information om möjliga visningsbeställningar i din e-post. Om det finns något oklart med din förfrågan kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Du bör alltså hålla dig anträffbar!

I vilka situationer markeras kablarna direkt i terrängen? Varför skickar man bara en karta i vissa fall?

Ledningsägarna har fastställt de underjordiska konstruktioner som ska visas på plats. I övriga fall finns positionsinformationen i den levererade positionskartan.

Visning i terrängen är en assisterande åtgärd och befriar inte utföraren av grävarbetet från ansvaret vid eventuella skador.

Vad är en nödvisning ock i vilka situationer kan den beställas?

Nödvisning är en tjänst som utförs vid nödsituationer där liv, egendom eller miljö är i omedelbar fara. Nödsituationer kan till exempel vara vatten- och fjärrvärmeläckor. Nödvisning genomförs inom några timmar efter beställning. Vid en nödsituation beställ alltid nödvisning genom att ringa 0800 12600.

En nödsituation är inte en situation där kabelinformation har glömts att undersökas i tid.

Läcka på stamvattenledning efter kl. 16, fjärrvärmeläcka före kl. 8, hur gör jag? Och vad gäller för veckoslut?

Ring nummer 0800 12600, där svarar man dygnet runt. Tryck 1 så att samtalet behandlas som ett nödsamtal.
När vårt kontor inte är öppet får du via telefon nattjournumren till ledningsägarna som deltar inte i vår tjänst och svararen kontakter kabelvisare av ledningsägarna som deltar i gemensam visningstjänsten. Genom att ringa dessa nummer får du nödvändig kabelinformation eller visning, och du kan påbörja reparationsarbetet utan onödiga förseningar.

Jag ringde er under tiden 8–16 och svarstjänsten besvarade också mitt samtal. Måste jag ringa upp på nytt för att få kabelinformationen?

Svarstjänsten svarar även under kontorstid i situationer då alla kundrådgivare är upptagna.. När du lämnar en beställning till svarstjänsten, förmedlar de den till oss och vi svarar på din förfrågan så snabbt som möjligt. Handläggningen av ditt ärende går snabbare om du lämnar exakta uppgifter om grävplatsen och grävarbetet till svarstjänsten.

Varför bandas samtalen? Vad används inspelningarna till?

Samtal som rings till Johtotieto bandas för verifiering av kundhändelsen. Inspelningarna offentliggörs inte och används inte för något annat ändamål än vad som anges i registerbeskrivningen.

Hur markeras kablarna i terrängen?

Vid visning i terrängen fastställer kabelvisare kablarnas och andra underjordiska konstruktionernas positioner med en sökutrustning och markerar dem i terrängen, huvudsakligen med märkfärg.

Måste jag vara på plats när kablar markeras? Och om den överenskomna tiden inte passar?

Ja, beställaren eller utföraren av grävarbetet ska vara på plats och ta emot visningen. När visningen är klar kommer visaren att begära en kvittering i det elektroniska visningprotokollet.

Om den överenskomna tiden inte passar, kontakta företaget som kommer att utföra visningen eller Johtotieto.

Vart anmäler jag en kabelskada?

Kabelskador anmäls alltid direkt till ledningsägaren.