Valiga frågor

Varför skulle jag fråga efter kabelinformation?


Var frågar jag efter information? Får jag all information från Johtotieto Oy?
Beroende av ledningsägaren finns positionsinformation om underjordiska kablar tillgänglig från ledningsägaren själv eller dennas representant, till vilka även Johtotieto hör.
Positionsinformation för alla kablar finns inte tillgänglig från Johtotieto Oy, till exempel sköts alla kabelfrågor inom områdena för Helsingfors, Esbo, Grankulla, Vanda och Joensuu av städernas stadsmätningsavdelningar, och dessa beviljar också grävtillstånd. Kartor och visning för DNAs och Telias kablar får du via oss även för dessa orter. En lista över ledningsägare som deltar i vår tjänst hittar du här.

Vad händer när jag tar kontakt med er?

Varför ombeds man att trycka 1 vid uppringning i ett nödläge? Vad är ett nödläge?

Läcka på stamvattenledning efter kl. 16, fjärrvärmeläcka före kl. 8, hur gör jag? Och vad gäller för veckoslut?

När kan jag fråga efter information? Vilka är era öppettider?

Varför bandas samtalen? Vad används inspelningarna till?

När och hur får jag svar på min förfrågan?

Jag ringde er under tiden 8–16 och svarstjänsten besvarade också mitt samtal. Måste jag ringa upp på nytt för att få kabelinformationen?

I vilka situationer markeras kablarna direkt i terrängen? Varför skickar man bara en karta i vissa fall?

Hur markeras kablarna i terrängen?

Vart anmäler jag en kabelskada?

Måste jag vara på plats när kablar markeras? Och om den överenskomna tiden inte passar?