Valiga frågor

Varför skulle jag fråga efter kabelinformation?

Var frågar jag efter information? Får jag all information från Johtotieto Oy?

Vad händer när jag tar kontakt med er?


Varför ombeds man att trycka 1 vid uppringning i ett nödläge? Vad är ett nödläge?
Ett nödläge är en situation då senareläggning av en grävning medför risker för liv och egendom. I sådana fall måste grävarbetet påbörjas omedelbart, t.ex. vid vatten- och fjärrvärmeläckor.
En situation då man till exempel har glömt att skaffa kabelinformation i tid är inget nödläge.
Om man väljer nödläge när samtalet inleds, handläggs samtalet lite annorlunda i vårt system än ett normalt samtal, och i sådana situationer görs en eventuell kabelvisning som nödanmälan.

Läcka på stamvattenledning efter kl. 16, fjärrvärmeläcka före kl. 8, hur gör jag? Och vad gäller för veckoslut?

När kan jag fråga efter information? Vilka är era öppettider?

Varför bandas samtalen? Vad används inspelningarna till?

När och hur får jag svar på min förfrågan?

Jag ringde er under tiden 8–16 och svarstjänsten besvarade också mitt samtal. Måste jag ringa upp på nytt för att få kabelinformationen?

I vilka situationer markeras kablarna direkt i terrängen? Varför skickar man bara en karta i vissa fall?

Hur markeras kablarna i terrängen?

Vart anmäler jag en kabelskada?

Måste jag vara på plats när kablar markeras? Och om den överenskomna tiden inte passar?