Valiga frågor

Varför skulle jag fråga efter kabelinformation?

Var frågar jag efter information? Får jag all information från Johtotieto Oy?


Vad händer när jag tar kontakt med er?
När du tar kontakt med oss frågar vi efter ditt namn och din kontaktinformation, kommunens namn och närmare adress för grävplatsen samt grävarbetets art – om du t.ex. röjer bort stubbar eller gräver för en ny avloppsledning. Därefter kontrollerar kundrådgivaren i ledningsägarens kartor om någon har kablar i grävområdet. Beroende av situationen och kablarna talar man sedan om för dig att det inte finns några kablar, eller skickar till dig en karta över kablarna i området eller i vissa fall beställer man en visning.
Allt detta noteras också i våra datasystem, där det förvaras i flera år för ett eventuellt kommande behov.

Varför ombeds man att trycka 1 vid uppringning i ett nödläge? Vad är ett nödläge?

Läcka på stamvattenledning efter kl. 16, fjärrvärmeläcka före kl. 8, hur gör jag? Och vad gäller för veckoslut?

När kan jag fråga efter information? Vilka är era öppettider?

Varför bandas samtalen? Vad används inspelningarna till?

När och hur får jag svar på min förfrågan?

Jag ringde er under tiden 8–16 och svarstjänsten besvarade också mitt samtal. Måste jag ringa upp på nytt för att få kabelinformationen?

I vilka situationer markeras kablarna direkt i terrängen? Varför skickar man bara en karta i vissa fall?

Hur markeras kablarna i terrängen?

Vart anmäler jag en kabelskada?

Måste jag vara på plats när kablar markeras? Och om den överenskomna tiden inte passar?